Αρχική ΕΠΙΣΤΗΜΗ/ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ S-64 Ericsson ο γίγαντας της αεροπυρόσβεσης

S-64 Ericsson ο γίγαντας της αεροπυρόσβεσης

205

Μπορεί το καλοκαίρι να πέρασε, όμως οι καταστροφές που υπέστη η χώρα τόσο στα δάση της, όσο και σε κατοικημένες περιοχές από τις χιλιάδες πυρκαγιές, μικρές και μεγάλες, μας δίνουν την αφορμή για να δούμε έναν από τους πρωταγωνιστές της πυρόσβεσης από αέρος, το S-64  Ericsson τον πορτοκαλί γίγαντα που συμβάλλει τα μέγιστα στην κατάσβεση. 

Πολλοί το έχουμε δει στον ουρανό ένα πορτοκαλί  ελικόπτερο με την  χαρακτηριστική του «προβοσκίδα» και μάλιστα σχετικά πρόσφατα στην κατάσβεση τις φωτιάς στην οδό Αιτωλικού στην Ηλιούπολη. Το Ericsson S-64 που χρησιμοποιείται για την κατάσβεση δασικών πυρκαγιών και σε κάποιες περιπτώσεις και για άλλα πράγματα, όπως μεταφέροντας  ξύλα, κορμούς κ.λ.π. 

Για τους «ψαγμένους» , τα πορτοκαλί πυροσβεστικά ελικόπτερα με το χαρακτηριστικό σχήμα τους, θυμίζουν το βαρύ μεταγωγικό CH-54Β Tarhe του αμερικανικού Στρατού, που κάποτε ήταν  το μεγαλύτερο και ισχυρότερο ελικόπτερο στον δυτικό κόσμο. Για την ακρίβεια, το Aircrane είναι το στρατιωτικό Skycrane, με… πολιτικά καθώς μετά την απόσυρση του τύπου από την αμερικανική Αεροπορία Στρατού, η εταιρία Erickson Air-Crane πήρε το 1992, από τη κατασκευάστρια Sikorsky, τα δικαιώματα για την τροποποίηση/ανακατασκευή ενός αριθμού εξ αυτών, χαρίζοντάς τους μια νέα καριέρα.

Η Sikorzky  λοιπόν έδωσε το δικαίωμα για την τροποποίηση/ανακατασκευή τους και έτσι ξεκίνησε μια νέα καριέρα για το συγκεκριμένο τύπο ελικοπτέρου. Πάνω από 1350 τροποποιήσεις  έκανε η Ericsson μέχρι να καταλήξει στο S-64F, ένα θηρίο μήκους 21.3 μέτρων με ύψος κοντά στα 5.5 μέτρα. Το βάρος του φτάνει τους 8.7 τόνους, ικανό να μεταφερει φορτίο 11 τόνων σε ύψος 9.000 πόδια. Η ισχύς  του φτάνει τους  4500hp με τους δύο κινητήρες turbo shaft P and W JFTD12A που διαθέτει να περιστροφούν ένα εξάφυλλο κύριο στροφείο διαμέτρου 21.9 μέτρων. Με όλα αυτά τα χαρακτηριστικά το aircrane έχει γίνει λοιπόν το απόλυτο πολύμηχάνημα της αεροπυρόσβεσης. 

Το ελικόπτερο διαθέτει διπλούς σωλήνες πλήρωσης της δεξαμενής του με νερό, οι οποίοι επιτρέπουν την δυνατότητα υδροληψιας από οποίοδηποτε σημείο ακόμη  και από δεξαμενή νερού ή από πισίνα και τα  10031.34L που είναι η χωρητικότητα του, μπορούν σίγουρα να κάνουν την διαφορά στην ταχύτητα υδροληψίας, γεγονός που επιτρέπει περισσότερες υδροληψίες και άρα περισσότερες ρίψεις.

Οταν η υδροληψία γίνεται με το ελικόπτερο σε πτήση μπορεί να γίνει από λίμνη η θάλασσα με τον πιλότο να το φέρνει χαμηλά πάνω από την επιφάνεια σε σταθερό ύψος  20 – 30, πόδια και με ταχύτητα 30 κόμβους, έτσι ώστε τα ειδικά σχεδιασμένα  ακροφύσια των σωλήνων του να βυθίζονται ελαφρώς κάτω από την επιφάνεια, τη στιγμή που πιλότος με την πρόσθια κίνηση που κάνει το ελικόπτερο διευκολύνει το νερό να εισέρχεται μέσα στη δεξαμενή. Η πλήρωση της δεξαμενής δεν κρατά πάνω από 30 δευτερόλεπτα. Εδώ να τονίσουμε ότι σε μια ώρα μπορεί να ρίξει

 113562.29Λίτρα νερού ακριβώς εκεί που πρέπει, είτε με τον παραδοσιακό «βομβαρδισμό» είτε με συνεχή ρίψη, αφήνοντας 1135.62 λιτρα/λεπτό πάνω από τον «στόχο» 

Φυσικά στην δεξαμενή μπορούμε να βάλουμε  επιβραδυντικό υγρό για την φωτιά, ενώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η πρωτοποριακή  ηλεκτρονικά ελεγχόμενη δεξαμενή που διαθέτει δίνει στον χειριστή την δυνατότητα να επιλέξει την ποσότητα  και την διάρκεια ρίψης, ανάλογα με το μέτωπο της φωτιάς. Χωρίς να  θέτει σε κίνδυνο τις ζωές και τις  περιουσίες των κατοίκων. 

Ας δούμε τα τεχνικά χαρακτηριστικά του Ericsson: Βάρος  κενό 7.820 kg. Κανονικό βάρος απογειώσης 17.237kg.Μεγιστο βάρος απογειώσης  19.051kg. Καύσιμα ελικόπτερου 3.331lt. Μέγιστη ταχύτητα ελικόπτερου 203 km/h. Ταχυτητα ταξιδιού. 169 km/h ταχύτητα.  Bαθμος ανόδου 405km/h.

Η εταιρία  που τα ενοικιάζει σε όλο το κόσμο για να επιχειρούν έχει 17 και το κάθε ένα από αυτά έχει το δικό του όνομα σούπερ ήρωα, όπως  ο «Απίθανος Hulk», «Καμίλ», «Γολιάθ»… Στο μόνο που δεν ξέρω να σας απαντήσω είναι για τον αν μιλάμε για απλά έναν σούπερ ήρωα η έναν θηριώδη, θορυβώδη πορτοκαλί  από μηχανής θεό…. 

Ηρακλής  Τσιμέκας 
Εκπαδευτής /Συντονιστής 
Ινστιτούτο Διαχείρισης Ανθρωπογενών και Φυσικών Καταστροφών

Σχόλια Facebook