Του Στάθη Συνοδινού

Η δεκαετία του 80

Η απαρχή της δεκαετίας του 1980 θα συνδεθεί με την εισβολή της εκτός της ΤΗΛΕΟΡΑΣΗΣ και του βίντεο στο Ελληνικό σπίτι.

Ο κόσμος σταδιακά αποτραβιέται από τις κινηματογραφικές αίθουσες και η κοινωνία ξεκινάει το μακρύ της ταξίδι στην εσωστρέφεια με τις παλιές γειτονιές της δεκαετίας του 1970 πεθαίνουν σταδιακά. Ο κινηματογράφος αρχίζει να στερείται το “οξυγόνο” του, που δεν είναι άλλο από τους θεατές.

Η δεκαετία του 1980 σηματοδοτείται με την εποχή της ΒΙΝΤΕΟΤΑΙΝΙΑΣ και του CULT ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ.

Γαρδέλης, Μουστάκας, Ψάλτης, Στηβ Ντούζος, Μιχαλόπουλος παίρνουν πρωταγωνιστικούς ρόλους σε ταινίες κοινωνικού προβληματισμού, σχολείων και ντισκοτέκ, παπαδίστικες κομπανίες και γενικότερα ταινίες που απεικονίζουν τη ζωή στη συγκεκριμένη δεκαετία με χιούμορ αλλά και τραγικότητα σε πολλές περιπτώσεις.

Ο ΠΑΡΘΕΝΟΚΥΝΗΓΟΣ (ΣΥΛΛΕΚΤΙΚΗ ΑΦΙΣΑ 1980)
ΠΑΝΙΚΟΣ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ (ΣΥΛΛΕΚΤΙΚΗ ΑΦΙΣΑ 1982)

Η περίοδος αυτή διαπερνά όλη τη δεκαετία του 1980 και λειτουργεί σπάζοντας το κοινό στα δύο: Στο ψαγμένο και απαιτητικό κοινό του Ν.Ε.Κ. (Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου) και το “ξέγνοιαστο” εύκολο κοινό της βιντεοταινίας, η οποία κι αυτή με τη σειρά της δίνει και καλά δείγματα αποτώντας φανατικούς θαυμαστές που παραμένουν μέχρι και σήμερα.

Δύο από τις αξιοπρόσεκτες παραγωγές αυτής της δεκαετίας στον κινηματογράφο, αποτελούν οι ταινίες «Παραγγελιά» που βασίζονταν στην πραγματική ιστορία του Νίκου Κοεμτζή και η «Λούφα και παραλλαγή» που γυρίστηκε λίγα χρόνια αργότερα και σατίριζε τα τηλεοπτικά πράγματα επί δικτατορίας. Μια ακόμα όαση στην «κινηματογραφική ξηρασία» της εποχής αυτής, αποτέλεσε και το «Ρεμπέτικο» του Κώστα Φέρρη. Την δεκαετία αυτή σφραγίζει και η κωμωδία του Θόδωρου Μαραγκού «Μάθε παιδί μου γράμματα», με πρωταγωνιστές τους Βασίλη Διαμαντόπουλο, Νίκο Καλογερόπουλο και Κώστα Τσάκωνα. Επίσης, ο Θανάσης Βέγγος συνεχίζει με επιτυχία να δημιουργεί περισσότερες κωμωδίες, αλλά αυτή τη φορά και με δραματικά στοιχεία που χαρακτηρίζουν την εποχή.

ΜΑΘΕ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΑ (ΣΥΛΛΕΚΤΙΚΗ ΑΦΙΣΑ 1981)
ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΚΑΝΟΝΙ (ΣΥΛΛΕΚΤΙΚΗ ΑΦΙΣΑ 1981)

Η ΔΕΚΑΕΤΙΑ του 1990

Η δεκαετία αυτή έρχεται να αμβλύνει τα χαρακτηριστικά του Ν.Ε.Κ. και τις αναζητήσεις και να κάνει την Ελληνική Κινηματογραφική παραγωγή πιο συστηματική, να κάνει ανοίγματα συμπαραγωγής με τον ευρωπαϊκό χώρο και συνάμα να «σπάει» και τα σύνορα της διάκρισης.

Κορυφαίος της περιόδου ο ΘΟΔΩΡΟΣ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ που συνεχίζει την παγκόσμια καθιέρωσή του και το 1998 στο τέλος μιας μεγάλης εποχής βραβεύεται με ΧΡΥΣΟ ΦΟΙΝΙΚΑ στο “ΜΙΑ ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΜΙΑ ΜΕΡΑ”, έχοντας δώσει και πιο πριν μεγάλες ταινίες όπως το 1991 “ΤΟ ΜΕΤΕΩΡΟ ΒΗΜΑ ΤΟΥ ΠΕΛΑΡΓΟΥ”, “ΤΟ ΒΛΕΜΜΑ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ”.

ΜΙΑ ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΜΙΑ ΜΕΡΑ (1998)


SAFE SEX (1999)
PEPPERMINT (1999)


Ο ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ του 21ου ΑΙΩΝΑ(2000 έως σήμερα)

O νέος αιώνας σηματοδοτεί κάποιες σημαντικές αλλαγές στον Ελληνικό Κινηματογράφο, που τώρα πλέον εγκαταλείπει το κλίμα του Ν.Ε.Κ. και την πληθώρα των συντελεστών του και ξανοίγεται σε νέα πεδία.

Ορισμένα του χαρακτηριστικά είναι η άμεση βελτίωση των τεχνικών μέσων παραγωγής και η αύξηση της παραγωγής ταινιών.

Ο σύγχρονος Ελληνικός Κινηματογράφος παλινωδεί ανάμεσα σε πρόχειρες εμπορικές παραγωγές που δεν έχουν τίποτα ουσιαστικό να παρουσιάσουν στο κοινό και μάλιστα θα έλεγε κανείς ότι περισσότερο μοιάζουν σαν κάτι ανάμεσα στη φιλοσοφία μιας τηλεοπτικής μίνι σειράς και σε σοβαρές προσπάθειες να χτιστεί ένα κύρος και μια συνέχεια ταυτότητας.

Ωστόσο, μέσα σε αυτήν την διαπάλη που συνεχίζεται και στις μέρες μας, ξεχώρισαν πάρα πολλές ταινίες.

Οι μεγάλες επιτυχίες εκείνης της εποχής ήταν η “ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΟΥΖΙΝΑ” με 1.600.000 εισιτήρια, αριθμός τεράστιος όπως και οι “ΝΥΦΕΣ” με 700.000 εισιτήρια αντίστοιχα και ο “EL GRECO” με 800.000 εισιτήρια.

ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΟΥΖΙΝΑ (2003)
ΝΥΦΕΣ (2004)

Πάμε λοιπόν να δούμε τις 32 πιο εμπορικές ταινίες του Ελληνικού Κινηματογράφου, ξεκινώντας αντίστροφα:

32 – Το Κλάμα Βγήκε απ’ τον Παράδεισο (2001) 500.000 εισιτήρια
31 – Μικρά Αγγλία (2013) με 500.000 εισιτήρια

30 – Η Νήσος / Νήσος (2009) με 510.343 εισιτήρια
29 – Ένα Αστείο Κορίτσι (1970) με 549.614 εισιτήρια
28 – Το Δόλωμα (1964) με 557.303 εισιτήρια
27 – Τζένη Τζένη (1966) με 587.323 εισιτήρια
26 – Το χώμα βάφτηκε κόκκινο (1965) με 588.101 εισιτήρια
25 – Χτυποκάρδια στο θρανίο (1963) με 591.675 εισιτήρια

25 – Κοινωνία ώρα μηδέν (1966) με 596.298 εισιτήρια
24 – Αν… (2012) με 600.000 εισιτήρια
23 – ΟΧΙ (1969) με 602.264 εισιτήρια
22 – Μια κυρία στα μπουζούκια (1968) με 615.483 εισιτήρια
21 – Ραντεβού στον Αέρα (1966) με 617.423 εισιτήρια

20 – Ο άνθρωπος με το γαρύφαλλο (1980) με 618.533 εισιτήρια
19 – Κορίτσια για Φίλημα (1965) με 619.236 εισιτήρια
18 – Η Νεράιδα και το Παλικάρι (1969) με 625.540 εισιτήρια
17 – Οι Γενναίοι του Βορρά (1970) με 626.676 εισιτήρια
16 – Τι Έκανες στον Πόλεμο, Θανάση; (1971) με 640.471 εισιτήρια

15 – Ορατότης Μηδέν (1969) με 640.720 εισιτήρια
14 – Το Πιο Λαμπρό Αστέρι (1967) με 652.661 εισιτήρια
13 – Η Κόρη Μου Η Σοσιαλίστρια (1966) με 659.671 εισιτήρια
12 – Κάτι να Καίει (1964) με 660.791 εισιτήρια
11 – Ένας Άλλος Κόσμος (2015) με 663.940 εισιτήρια

10 – Στα Σύνορα της Προδοσίας (1968) με 710.995 εισιτήρια
9 – Η Δασκάλα με τα Ξανθά Μαλλιά (1969) με 739.001 εισιτήρια
8 – Λούφα και Απαλλαγή Αϊ Φορ (2008) με 750.000 εισιτήρια
7 – Νύφες (2004) με 750.000 εισιτήρια
6 – Η Αρχόντισσα και ο Αλήτης (1968) με 750.380 εισιτήρια

5 – Υπολοχαγός Νατάσσα (1970) με 751.117 εισιτήρια
4 – ElGreco (2007) με 1.200.000 εισιτήρια
3 – Λούφα και Παραλλαγή: Σειρήνες στο Αιγαίο (2005) με 1.370.000 εισιτήρια
2 – SafeSex (1999) με 1.500.000 εισιτήρια

1 – Πολίτικη Κουζίνα (2003) με 1.560.000 εισιτήρια

ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ έχει τεράστια καλλιτεχνική και πολιτιστική προσφορά όλα αυτά τα χρόνια της ύπαρξής του

Έχει γαλουχήσει εκατομμύρια Ελλήνων, έχει γίνει κτήμα ζωής, έχει γίνει τρόπος ζωής και κουβέντας.

Και σίγουρα έχει υποτιμηθεί διεθνώς καθώς, αν είχε είτε περισσότερα μέσα αλλά και πιο οργανωμένη στήριξη θα είχε διεκδικήσει την έτσι κι αλλιώς μεγαλύτερη διάκριση που δικαιούται.Εμείς είμαστε εδώ για να τον ζούμε, να τον αγαπάμε, να συνοδεύει τις στιγμές μας.

Μέχρι σήμερα έχουν επίσημα προβληθεί 2787 ταινίες (με τελευταία το ΠΕΡΙΜΕΝΟΝΤΑΣ ΤΗ ΝΟΝΑ) . Στατιστικά τέλος να αναφέρουμε ότι από το 1980 και μετά δε βρήκαν αίθουσα και διανομή περίπου 280 ταινίες.

Σχόλια Facebook